a co ve škole?

Dřív mi na tuhle otázku stačilo odpovědět: "Jo, dobrý," ale teď to nějak nestačí. Mně ani těm, kteří se ptají. A tak to bude nejlepší asi všechno popsat tady. Když se mě někdo zeptá, tak jim jenom pošlu odkaz na tenhle článek (haha).


Přesně tuhle animaci nám ukázali na jedné přednášce ještě předtím, než vůbec začala škola, na  Orientation Day pro nové mezinárodní studenty. "This shows how you're going to feel the first semester in Danish teaching system." Smáli jsme se, ale jak se po prvním měsíci na dánské vysoké cítím? 
Takhle. 

Narazila jsem hned první den, když jsem šla na záchod a myslela si, že jsem si spletla dveře a vešla na klučičí záchody, protože najednou ve frontě byli 2 kluci a já. Pak mi došlo, že jsem v Dánsku, kde mají jedny záchody pro všechny. Equality v praxi.

Náraz číslo 2 - na první hodinu marketingu v pondělí si přečtěte 60 stránek v knížce. 
Náraz číslo 3 - na první hodinu statistiky v úterý si přečtěte 40 stránek v knížce.
Náraz číslo 4 - zítra nemusíte jít do školy a máte čas na vytvoření prezentace ve svých skupinkách.
Náraz číslo xyz - ono mě to vlastně baví a je to nejlepší styl učení, co jsem kdy zažila.

Jak to tedy vypadá?
Ve třídě nás je asi 35 - Česko, Slovensko, Polsko, Maďarsko, Lotyšsko, Litva, Moldavsko, Senegal, Dánsko, Filipíny, Skotsko, Španělsko, Portugalsko. 
Rozvrh nefunguje jako v ČR, že by se každý týden opakoval. Dostali jsme rozvrh na celý první semestr a každý den je jiný. 
Každý semestr tvoří 2 projekty, které se vypracovávají ve skupinkách (v prvním semestru vybírá členy skupinky "třídní učitel"). 
Učitelé tady mají pravidlo, že nesmí mluvit před tabulí déle než 15 minut (ve skutečnosti to je tak 5 minut). Takže hodiny vypadají asi tak, že se učitel zeptá, jestli máme nějaké otázky k tomu, co jsme si měli přečíst, a potom vše zkoušíme v praxi. 

Psát o učitelích jako o učitelích mi přijde zvláštní, protože to, jak tady funguje učitel, je úplně něco jiného než to, co si pod tím slovem představím. Dánský učitel vás neposuzuje, nechá se oslovovat křestním jménem, pomůže, jedná celkem neformálně, chce slyšet váš názor, nikam nespěchá a doporučuje seriály na Netflixu. Zároveň vám na určité otázky odpoví úplně jinak, než byste si představovali, protože chce, abyste si na to přišli sami. 

Trvalo mi, než jsem si zvykla na tenhle úplně jiný styl učení. Člověku připadá, že se vůbec neučí, ale pak přijde domů a dojde mu, co všechno ve škole dělal (hlavně proto, že sebou chce jenom plácnout na postel a spát). 

Co je na tom všem nejlepší?
Že do toho skla nenarážím sama, protože je to pro všechny úplně něco nového. Snad to tak půjde i dál..

Komentáře